«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти.
Наказ МОН від 01.10.2010 № 912). Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом. Організація доступності закладу для навчання дітей з особливими освітніми потребами впроваджено у Гімназії № 62 ДМР з 2017 року.
Умови доступності:
• забезпечено умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами які можуть самостійно пересуватись
• без бар’єрний вхід у приміщення (в наявності пандус , сходи з поруччям, споруда має чітко видний, доступний головний вхід з вулиці);
• безперешкодний рух комунікаційними шляхами, поверхня рівна та неслизька як у приміщенні, так і на прилеглій до школи території;
• обладнані додаткові місця для паркування транспорту;
• вхід прямий і рівний, габарити холу дозволяють маневрувати інвалідним візком, решітка для витирання ніг не створює бар’єру ;
• можливість своєчасного користування зонами обслуговування та відпочинку (релаксаційна кімната, спортивна зала, їдальня, кабінети інформатики, актова зала, бібліотека);
• в наявності шкільне обладнання (ростові меблі, гральні куточки, спортивні обладнання);
• для забезпечення умов для проведення фізичного виховання на відкритому просторі є:
˗ спортивний майданчик з м’яким покриттям;
˗ тренажерний майданчик.
• коридори широкі (3 – 6 м), предмети інтер’єру в коридорах не ускладнюють пересування дітей з особливими потребами;
• створена гнучка система освітлення, що відповідає вимогам всіх категорій користувачів;
• забезпечені навчальними програмами, дидактичними посібниками;
• проводяться корекційні розвиткові години (згідно додатку І, Постанови КМУ від 14.02.2017 № 88);
• в наявності посади: асистент вчителя, дефектолог, практичний психолог;
• працюють медичний та стоматологічний кабінети.
На підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872 «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», листа МОН України від 13.08.2014 № 1/9-413 «Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку», листів МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 «Про навчальні плани та організацію навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами», від 28.07.2017 № 1/9-414 «Про забезпечення фахівцями психологічної служби системи освіти та пріоритетні напрямки діяльності на 2017/2018 навчальний рік», Постанови КМУ від 09.08.2017 № 588 «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», наказу Гімназії № 62 ДМР від 03.12.2018 № 110«Про організацію навчання в інклюзивному класі у 2018-2019 н. р.» у 3М класі, організовано роботу з інклюзивним навчанням для дітей з особливими потребами (1 учениця).
• планується обладнання пристосованих санвузлів – 4 шт. (І-ІІ поверх), освітлення шкільного подвір’я.
Інклюзивне навчання в Гімназії № 62 ДМР:
• ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
• спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
• це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Всі учні:
• можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
• мають індивідуальні здібності й особливості.
• відчувають, що їх розуміють і цінують. Діти отримують користь від інклюзивного навчання, воно дозволяє їм:
• розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
• приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
• працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
• залучати батьків в процес навчання і життя школи.
• розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
• створювати дружні стосунки з іншими дітьми
• позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.